До дня безпечного Інтернету у
Чернівецькому вищому професійному училищі радіоелектроніки заступник директора з навчально-виробничої
роботи Писаревська Г.М. провела з учнями груп №13 та №17 виховний захід «Інтернет
- частина нашого життя, зробимо його безпечним».
Мета - ознайомити учнів з правилами спілкування в Інтернет, з небезпечними
кібертехнологіями, розвивати вміння спілкуватись в соціальних мережах та чатах,
визначити правила безпечного використання Інтернету.
Хід роботи
Вступне слово викладача.
6 лютого 2018 року у світі відзначається День безпечного Інтернету під гаслом «Створюй, спілкуйся та поважай: кращий Інтернет починається з тобою» з метою залучити до дій кожного, хто відіграє свою роль у створенні кращого Інтернету для всіх користувачів. Більш того, цей День – це запрошення для всіх до поважливого онлайнового спілкування задля забезпечення кращого цифрового досвіду.
Інтернет може приховувати небезпеку. Але важливіше навчити захищатися від небезпек, слідувати правилам спілкування та поведінки в мережі.
Щоб знати права людини в онлайн середовищі; законодавчі акти, що регулюють правовідносини в Інтернеті; дозволену та заборонену поведінку і контент в Інтернеті; відповідальність за порушення в Інтернеті; механізми захисту порушених прав онлайн. Я пропоную Вам ознайомитися з матеріалами сайту Права людини та Інтернет http://hr-online.org.ua/ua/. Проект «Права людини та Інтернет» спрямований на формування знань та навичок свідомого користування Інтернетом, навчання правам людини онлайн та запуск механізмів реагування на їх порушення. Проект здійснюється за фінансової та технічної підтримки Ради Європи та Європейського Союзу.
Вправа 1. Права людини в Інтернеті
Доступ і недискримінація
1. Доступ до Інтернету – це важливий засіб для реалізації вами своїх прав та участі в демократії.
2. Ваш доступ до Інтернету має надаватися за розумну ціну і бути недискримінаційним.
3. Органи державної влади мають сприяти вашому доступу до Інтернету, якщо ви проживаєте у сільській місцевості та географічно віддалених районах, а також якщо ви належите до малозабезпечених верств населення та (або) осіб з особливими потребами чи інвалідністю.
4. При взаємодії з органами державної влади, провайдерами мережі Інтернет та провайдерами Інтернет-контенту чи послуг ви не можете бути об’єктом дискримінації за будь-якими ознаками.
Свобода вираження поглядів та інформації
1. Ви можете вільно висловлюватися в Інтернеті та мати доступ до інформації, поглядів і висловлювань інших осіб.
2. Обмеження можуть накладатися на такі висловлювання, в яких містяться заклики до дискримінації, ненависті або насильства.
3. Ви можете вільно створювати, повторно використовувати і поширювати Інтернет-контент із повагою до права на захист інтелектуальної власності та авторського права.
4. Органи державної влади зобов’язані поважати і захищати вашу свободу вираження поглядів та свободу інформації.
5. Ваш Інтернет-провайдер та провайдер Інтернет-контенту і послуг мають корпоративні зобов’язання поважати ваші права та забезпечувати механізми розгляду ваших скарг.
6. Ви можете вирішити не розкривати свою особу в Інтернеті, наприклад, скористатися псевдонімом. Однак органи державної влади в певних випадках можуть вдатися до заходів, завдяки яким вашу особу буде розкрито.
Зібрання, об’єднання та участь
1. Ви можете вільно обирати будь-який сайт, додаток чи будь-яку іншу послугу з метою створення груп, приєднання та участі в будь-якій соціальній групі.
2. Ви маєте право на мирний протест в Інтернеті.
3. Ви можете вільно користуватися доступними онлайновими можливостями для участі в політичних дебатах, законодавчих ініціативах.
Приватне життя і захист даних
1. Вам потрібно знати, що при користуванні Інтернетом ваші персональні дані регулярно обробляються.
2. При обробці ваших персональних даних органи державної влади і приватні компанії зобов’язані дотримуватися певних правил.
3. Ваші персональні дані повинні оброблятися лише у передбачених законом випадках або за умови надання вами згоди.
4. На вас не повинні поширюватися заходи загального спостереження чи перехоплення інформації.
5. Ваше приватне життя мають поважати і на робочому місці. Це передбачає конфіденційність вашої приватної електронної кореспонденції та спілкування. 6. Вам можуть надавати допомогу органи захисту даних.
Освіта і грамотність
1. Ви повинні мати онлайн-доступ до освітнього, культурного, наукового, навчального та іншого контенту державною мовою.
2. Ви повинні мати доступ до інтерактивної освіти і знань у частині Інтернет і медіа грамотності.
Діти і молодь
1. Ви маєте право на вільне вираження своїх поглядів та участь у житті суспільства, на те, щоб бути почутими та вносити свій вклад у вирішення питань, які стосуються ваших інтересів.
2. Ви можете очікувати на навчання безпечному користуванню Інтернетом з боку ваших вчителів, вихователів, батьків чи опікунів.
3. Контент, який ви створюєте в Інтернеті, або контент про вас, що створюється іншими Інтернет-користувачами, може ставати доступним у будь-якому куточку світу і завдавати шкоду вашій гідності, безпеці, приватному життю у цей час або на наступних етапах вашого життя.
4. Ви маєте отримувати чітку інформацію про те, який онлайн-контент та поведінка є незаконними (наприклад, домагання в Інтернеті), а також мати можливість повідомити про це. Вам повинні надати поради та підтримку з належною повагою до вашої конфіденційності та анонімності.
5. Вам повинен надаватися спеціальний захист від втручання у ваше фізичне, психічне та моральне благополуччя. Ви маєте право на освіту, яка покликана захистити вас від подібних загроз.
Ефективні засоби правового захисту
1. Ваш Інтернет-провайдер, провайдери доступу до Інтернет-контенту чи послуг або інша компанія та (або) орган державної влади повинні повідомити вас про ваші права та можливі засоби правового захисту.
2. Державна влада зобов’язана захищати вас від незаконного доступу, втручання, підробки або інших шахрайських маніпуляцій із вашими електронними персональними даними, комп’ютером та даними, які в ньому зберігаються.
3. Ви маєте право на справедливий судовий розгляд.
4. Ви маєте право на індивідуальну скаргу до Європейського суду з прав людини після вичерпання всіх існуючих національних засобів правового захист
Вправа 2. Пропоную переглянути сценку та дати поради подружкам.
Дві подруги: Оля і Катя,
Катя: - Олю, ти не уявляєш собі, як мені пощастило. Я тільки що стала мільйонером!!!
Оля: - Як? Що ти таке вигадала?
Катя: - Та ні, це не вигадки. Ось, дивись. Це повідомлення я щойно отримала на свою електронну пошту.
Оля (читає): - „Доброго дня, маємо честь привітати Вас з перемогою у щорічній Британській лотереї на честь королеви Єлизавети. Ви отримали 1 000 000 євро. Для того, щоб отримати винагороду, надішліть нам тільки свої паспортні данні, ідентифікаційний код та повну домашню адресу. Покваптеся, у Вас є три доби на відповідь. В іншому разі, Ваш приз переходить наступному учаснику.
З повагою, Джон Сміт"
(здивовано): - Оце так!... А як ти дізналася про цю лотерею, і що треба було зробити для участі?
Катя (посміхаючись): - Та нічого, це фортуна. Мабуть моя електронна адреса якось попала до розіграшу, чи ще щось. Та це не головне. Зараз треба не гаяти часу і терміново відправити необхідні дані.
Вправа 3. Хмара слів. З заданого переліку слів вибрати небезпеки, які загрожують користувачам Інтернету та видалити їх в корзину.
Знання
Фішинг
Кібербулінг
Недостовірна інформація
Інтернет залежність
Хакери, зломщики
Розголошення персональної інформації
Віруси
Спам
Форуми
Брандмауер
Блог
Чат
Фільтр
Браузер
Вправа 4. «Листи». На Ваші поштові скриньки надійшли листи. А тепер давайте з вами розберемо декілька життєвих ситуацій, що можуть трапитись з вами в інтернеті, та з’ясуємо що ж треба робити в таких ситуаціях.
Уважно прочитайте листи. Яку відповідь ви дасте на них? Обґрунтуйте.
Лист 1. Привіт! Мене звати Сашко. Мені 15 років. Я живу в Києві. Шукаю друзів по переписці. Я полюбляю комп’ютерні ігри, читати книги, дивитися телевізор. Я мрію подорожувати. Хочу побувати в Лондоні ....
Лист 2. Привіт! Мене звати С. Я хочу з тобою познайомитися. Мені 30 років. Я живу в Сполучених Штатах Америки. Я маю власну фірму. У мене свій двохповерховий будинок. Я збираюся відвідати Україну. Може ми зустрінемося? Пришли мені свою фотокартку та домашню адресу.
Лист 3.
Всім!!!
Наша організація займається збиранням коштів для потерпілих від повені в N. Ми купуємо їжу, теплі речі для тих, хто втратив домівки. Не будьте байдужими до чужого горя! Хто скільки може. Наш рахунок № 123456789.
Вдячні діти Вас ніколи не забудуть.
Дякуємо.
(Діти відповідають на листи, обґрунтовуючи)
Вправа 5. Розгляньте ситуації, чи є тут порушення?
Ситуація 1.
Хлопець 1 час від часу розміщує відеоролики порнографічного змісту на своїй сторінці в соціальній мережі.
Ситуація 2.
Хлопець 2 розмістив на своїй сторінці в соціальній мережі скріншот переписки з однокласником, який ділився з ним своїми почуттями до дівчини з тієї ж школи.
Ситуація 3.
Хлопець 3 підібрав пароль від скайпу свого знайомого та від його імені веде переписку з іншими людьми.
Ситуація 4.
Дівчина 4 розмістила фотографії зі святкування 2‑річчя своєї молодшої сестри. На фото в домі її батьків були зображені її дорослі родичі, молодші брати та сестри. Фотографії «лайкнули» більше 80 друзів.
Матеріал для тренера
Ситуація 1. В ситуації йде мова про судову справу, що мала місце в Україні у 2012 році. Дії обвинуваченого було кваліфіковано як розповсюдження відеопродукції порнографічного характеру, тобто як злочин, передбачений статтею 301 Кримінального кодексу України.
Ситуація 2. В ситуації йде мова на порушення права на приватність, зокрема конфіденційність кореспонденції та можливе розголошення певних обставин приватного життя іншої особи, що є порушенням статей 31 і 32 Конституції України. За такі протиправні діяння наступатиме цивільно-правова відповідальність, тобто за зверненням потерпілої сторони можливо призначення компенсації завданої моральної шкоди за рішенням суду.
Ситуація 3. В ситуації йде мова про втручання у роботу комп’ютерних систем, що є злочином, за яке передбачається кримінальна відповідальність за статтею 361 Кримінального кодексу України.
Ситуація 4. В ситуації йде мова про порушення права на приватність шляхом поширення інформації про сімейне життя (конфіденційної інформації) без згоди особи. Стаття 32 Конституції України забороняє такі дії, а Закон України «Про захист персональних даних» передбачає судовий захист від незаконного збирання та поширення персональних даних, незалежно від носія та форми зберігання інформації.
Всі ситуації, наведені у вправі, відображають реальні дії і є або кримінальними правопорушеннями (1), або порушеннями прав людини (2-4), за які може наступати цивільно-правова відповідальність у вигляді відшкодування потерпілій стороні завданої моральної шкоди у розмірі, визначеному судом.
Вправа 6. Тепер ми всі разом складемо правила безпечної роботи в Інтернеті
1.Не давайте нікому своїх паролів.
2.Не надавайте особистої інформації поштою чи в чатах без гострої на те потреби.
3.Не реагуйте на непристойні та грубі коментарі, адресовані вам.
4.Повідомляйте про ситуації в Інтернеті, які вас непокоять (погрози, файли певного місту, пропозиції).
5.Відмовляйтесь від зустрічей з випадковими людьми, з якими познайомились в онлайні.
6.Не діліться своїми фото з незнайомцями.
7.Не повідомляйте інформацію про кредитки батьків (номер картки, термін дії та таємний код).
8.Не викладайте фото квитків, на яких видно штрих-код чи QR-код.
9.Не скачуйте та не встановлюйте невідомі програми за посиланнями, навіть якщо їх надали друзі.
10. Встановлюючи перевірені програми, контролюйте, щоб на ПК не додались небажані програми.
11. Не переглядайте інформацію за невідомими посиланнями (друзі, які ними діляться можуть не підозрювати про загрозу).
12. Не відкривайте листи-спам, вони можуть містити віруси.
Вправа 7. На листочках, які є перед вами на столі запишіть те, щого Ви не будете робити в мережі Інтернет після сьогоднішнього заняття.
Висновок:
Основна порада для учнів будь-якого віку складається з трьох ключових аспектів:
Пам'ятайте: Коли ви розмістили інформацію в Інтернеті, ви втрачаєте над нею контроль. Видалення матеріалу та його копій практично неможливе.
Перевіряйте: Ви маєте достеменно знати, кому надаєте інформацію, а також, як і з якою метою вона буде використана.
Думайте: Чи варто розміщувати інформацію, якщо ви не знаєте, як її використають і чи це не зашкодить вам чи близьким?
Немає коментарів:
Дописати коментар