Взаємодія всіх учасників
освітнього процесу - важливий фактор успішної організації навчання. В умовах
дистанційного освіти, коли адміністрація, педагогічні працівники та здобувачі
освітніх послуг не можуть бути поруч, взаємодія між усіма учасниками освітнього
процесу набуває особливої важливості. Саме адміністрація закладу освіти має
забезпечити організацію діяльності закладу в умовах режиму дистанційного
навчання, узгодити правила та розклад взаємодій усіх учасників освітнього
процесу для виконання освітніх програм.
Завдання адміністрації закладу
освіти – обговорити зміну форм навчання з педагогічним колективом, обрати
онлайн платформи, організувати й запровадити навчання з використанням
дистанційних технологій. Тобто
слід допомогти колегам обрати
оптимальний варіант, зважаючи на технічні можливості закладу освіти, кожного педагогічного працівника та здобувачів освітніх послуг. У свою чергу,
завдання майстрів виробничого навчання, класних керівників,
викладачів – організувати
комунікацію з учнями і батьками.
Запроваджуючи дистанційне навчання, адміністрація Чернівецького вищого
професійного училища радіоелектроніки зважала не лише на наявність техніки і
доступу до інтернет у педагогів та учнів, а й на специфіку загальноосвітньої та
професійної підготовки. Щоб уникнути хаосу, у Viber створено групу «Колектив», де відбувається
оперативна комунікація. У закладі освіти визначили відповідальну особу –
заступника директора з навчально-виробничої роботи Галину Писаревську, яка є
координатором дистанційного навчання та консультує щодо питань організації
дистанційного навчання. Координатором, для того, щоб повідомляти інформацію для
усіх педагогічних працівників створено тематичні дошки в програмі Padlet, на яких
розміщується важлива інформація. Ось декілька прикладів:
· вересень 2020-2021 н.р.: https://uk.padlet.com/vpur1976/9p48hoi8eia9f5w8.
Адміністрація закладу цікавиться, яка потрібна допомога педагогічним
працівникам в опануванні інструментарію, у разі потреби – організовує
експрес-навчання. Для педагогів важливі підтримка й допомога.
Під час карантину педагоги Чернівецького вищого професійного училища завантажені,
адже працюють в режимі самоосвіти та самовдосконалення. Викладачі та майстри виробничого навчання є активними
учасниками вебінарів, веб-конференцій, веб-семінарів, таким
чином вони вчаться спрямовувати свої зусилля на те, щоб зробити навчальний процес і
результативним, і цікавішим для здобувачів
освітніх послуг.
Дистанційне навчання може
здійснюватись у двох режимах: синхронному (всі учасники освітнього процесу
одночасно перебувають у веб-середовищі) чи асинхронному (освітній процес
здійснюється за зручним для викладачів та учнів
графіком). Відмінністю між синхронним і асинхронним режимами є миттєві
повідомлення та негайний зворотний зв’язок. Асинхронний режим не дає можливості
такого типу взаємодії. Синхронний режим дозволяє співпрацювати в режимі
реального часу. Перевага синхронного режиму в тому, що можна залучати учасників
миттєво та у визначений час. Асинхронний режим дозволяє розміщувати навчальні
матеріали в інтернеті, й учні працюють у зручний для себе час, спілкуючись один
з одним та викладачем через дискусійні дошки, форуми чи
електронну пошту. Асинхронний режим може включати в себе різноманітні засоби
інформації, аудіо- та відеоуроки (але не обмежуватись ними). За допомогою
асинхронного режиму навчання учень/учениця може працювати у власному темпі та в
зручний для себе час. Викладачу важливо
зазначити терміни виконання завдань, надіслані для зворотного зв’язку, надати
орієнтовний розклад уроків для учнів, щоб вони мали уявлення про те, що їм слід
робити і коли. Асинхронний режим включає: записані презентації, такі як
слайд-шоу та відео; електронну пошту; дошки для обговорень; групи в соціальних
мережах або Viber.
Педагоги Чернівецького вищого професійного училища радіоелектроніки
організували дистанційне навчання в синхронному та асинхронному режимах і активно
взаємодіють зі
своїми учнями. Для роботи в асинхронному
режимі на
сайті закладу освіти https://cvpur.cv.ua, у особистих блогах
викладачів та майстрів виробничого навчання викладаються
відео уроки, література, посилання на джерела для виконання домашніх завдань та рекомендовані для самостійного
опрацювання https://cvpur.cv.ua/blogi-vikladatchv/
Педагогічні працівники закладу освіти для синхронної роботи використовують
інструменти: Zoom, Google Meet, BigBlueButton, MyOwnConference, cередовище Classroom.
Найчастіше
педагоги використовують програму Zoom, яка допомагає втримати учнів у навчальній спільноті. Педагоги планують конференцію на певний час. Створюється
автоматичний ідентифікатор – дев’ять цифр та генерується посилання для переходу на
конференцію, яке надсилається
у групу Viber або розміщується на дошці в Paglet. Після переходу за посиланням учень вказує
ім’я для входу, за яким буде працювати. В процесі роботи учні вмикають свої
мікрофони і відеокамери, коли необхідно в процесі уроку. Інколи, учень не може долучитися голосом до цього відеоуроку, але може його
переглядати. Zoom дозволяє не просто переглянути відеозображення
одне одного, але й гнучко працювати зі спільним вмістом, який демонструється на екрані. Викладач може поділитися своїм екраном, продемонструвати виконання
завдання. Якщо учень працює в якійсь програмі і має труднощі з
виконанням завдання, то може показати свій екран викладачу. Також всі беруть
участь у текстовому чаті.
Незалежно від режиму роботи (синхронний чи асинхронний), повідомляючи учням
завдання, окрім чіткої інструкції щодо порядку його виконання, викладач
повідомляє термін, до якого потрібно здати цю роботу.
Обов’язковим етапом навчального процесу є надання та
отримання зворотного зв’язку, незалежно від того, яку комунікаційну чи
навчальну платформу обрано для дистанційного навчання. Від рівня комунікації
залежить ефективність дистанційного навчання. У Чернівецькому вищому професійному училищі радіоелектроніки взаємодія між учнями та викладачами в дистанційному навчанні відбувається наступним чином: у Viber
створено закриті групи, де обговорюються теми, завдання, проблеми, та
проводиться контроль виконання і засвоєння матеріалу; також зворотній з’язок з учнями підтримується за допомогою електронної пошти. Учні і самі самі цікавляться – які завдання треба
виконувати та що потрібно робити, бо вони також зацікавлені у тому, щоб
отримати професійні знання та уміння. Батьки весь цей процес контролюють і
майстри виробничого навчання з ними постійно на зв’язку. Для забезпечення
зворотного зв’язку педагоги використовують також хмарні сервіси Google, щоб можна було надавати
зворотний зв’язок безпосередньо в учнівській роботі. Так, облікові записи Google надають можливість
створювати форми для опитування, текстові документи, електронні таблиці,
презентації, зображення онлайн. Викладач може
долучитись до інформаційного продукту, створеного учнем, і прокоментувати
окремі фрагменти, або запропонувати ідеї для покращення роботи загалом. Такий
спосіб взаємодії простіший, аніж обмін фотографіями чи окремими файлами.
Дуже корисними у плані дистанційного навчання є відео уроки, які
розміщуються на YouTube-канал Чернівецького вищого професійного училища
радіоелектроніки, учні дивляться відеозапис заняття від педагога, а тоді надсилають
йому відеозапис своєї роботи. Зручність відеороликів у тому, що їх
можна переглядати у зручний час скільки завгодно разів, при потребі сповільнити
або поставити на паузу, чого не зробиш з відеодзвінком.
YouTube-канал Чернівецького вищого професійного училища радіоелектроніки https://www.youtube.com/channel/UChfDKUUYptOSuzSPpJFsQ1g
У деяких випадках, на жаль,
неможливо організувати дистанційне навчання з застосуванням цифрових
технологій. У такому разі викладач повідомляє
перелік, обсяг, послідовність вивчення тем за наявним підручником, а також
перелік завдань, які необхідно виконати для досягнення передбачених результатів
навчання. Якщо є змога, відбувається комунікація телефоном чи поштою, проте
основну частину навчальної діяльності учень здійснює самостійно. Після
повернення до звичних форм навчання таким учням буде надана особлива підтримка для корекції результатів
навчання.
Немає коментарів:
Дописати коментар